Riva merkt ook dat het toerisme in Rotterdam een positieve groei beleeft. Als verhuurmakelaar in Rotterdam bieden we appartmenten aan expats en internationale studenten maar we krijgen ook vaak aanvragen van toeristen die enkele dagen een woning willen huren. Wij kunnen hun helaas niet helpen maar de internationale aantrekkingskracht is goed voor het algemene beeld over Rotterdam.
In 2018 was tot nu toe de grootste piek, het aantal hotelgasten met 15 procent steeg ten opzichte van het jaar ervoor. Die snelle groei nam in 2019 weer iets af. Het aantal hotelovernachtingen daalde van ruim 2,1 miljoen in 2018 naar bijna 2 miljoen in 2019. Ten opzichte van de jaren ervoor houdt de groei van het toerisme echter nog steeds aan. Zo liet de gemiddelde bezettingsgraad van de hotels een positieve groei zien. Ook werden de attracties en musea in 2019 goed bezocht. Net als voorgaande jaren was de stad het meest in trek bij bezoekers uit eigen land. Ook bezochten veel toeristen uit België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de stad.
Rotterdam blijft ook groeien als zakelijke bestemming. Bijna de helft van het aantal hotelovernachtingen komt op conto van de zakelijk reiziger, blijkt uit de CBS-cijfers. Rotterdam Partners was in 2019 betrokken bij het aantrekken van 28 congressen naar de stad. In aantal en omvang meer dan het jaar ervoor, waarmee hun economische impact forser is dan eerdere jaren. Samen leveren deze congressen – die nog moeten plaatsvinden- de economie naar verwachting ruim 48 miljoen euro op. De zakelijke reisindustrie is een belangrijke markt voor Rotterdam. Het gemiddelde bestedingspatroon van de zakelijk reiziger ligt hoger dan dat van de vrijetijdstoerist
Wethouder Said Kasmi (Toerisme): ‘We zijn trots dat zoveel toeristen naar Rotterdam komen en dat de langdurige groei blijft aanhouden. Er is nog volop ruimte voor groei en dat vraagt dat we goed moeten nadenken over de toekomst van toerisme in Rotterdam. In de afgelopen periode hebben we daarom samen met de stad gewerkt aan de Visie Toerisme. Hierin maken we duidelijke keuzes. Rotterdam blijft Rotterdam: een gastvrije, levendige stad, met balans tussen rust en reuring.’
In de visie stelt Rotterdam toerisme in dienst van de stad en de inwoners en ondernemers. Toerisme en de groei zijn daarbij niet langer een doel op zich, maar een middel om de ambities van de stad te realiseren. De inkomsten uit toerisme worden geïnvesteerd in de toekomst van de stad. In de visie stelt de gemeente concrete maatregelen voor die de komende periode samen met partners verder worden uitgewerkt.
De gemeente stelt in de visie maatregelen voor om bezoekers te verleiden ook andere delen van de stad te bezoeken. Zo versterkt Rotterdam met het programma Stadscultuur de identiteit van wijken met onder meer evenementen en wandelroutes, die daarmee ook aantrekkelijker worden voor toeristen en dus ook voor lokale ondernemers.
Wethouder Kasmi: ''Met deze visie willen we in gesprek gaan over de ontwikkeling van toerisme om ervoor te zorgen dat de stad ook in de toekomst aantrekkelijk blijft voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Dat doen we niet alleen, maar samen met partners, ondernemers en inwoners.''
Riva is zeer ervaren in het huisvesten van internationale gasten. De inspanningen die de gemeente gaat doen om toeristen naar Rotterdam te komen zullen ook internationale professionals verleiden die overwegen naar een nieuwe stad te verhuizen. Expats en internationale studenten zijn in 90% van de gevallen de huurders aan wie wij een woning gunnen. Niet voor niets, want expats en internationale masterstudenten zijn fijne huurders om aan te verhuren. Profiteer als verhuurder van de stijgende kamerprijzen en verhuur of investeer in woningen voor verhuur aan internationale bezoekers. Leegstand is minimaal en het rendement is hoog. Wilt u meer weten over wat Riva voor u kan betekenen? Neem contact op een bespreek het vrijblijvend met één van onze makelaars.
In de promotie gaat Rotterdam zich meer richten op toeristen - zowel zakelijk als vrijetijds- die zich aangetrokken voelen tot wat Rotterdam zo uniek maakt (zogenoemde frontrunners), zoals moderne architectuur, een onderscheidend kunst- en cultuuraanbod of (groene) innovaties. Bezoekers die daarmee ook makkelijker te verleiden zijn om bijzondere plekken buiten de gebaande paden te bezoeken.
Nog dit jaar ondertekent de gemeente samen met onderwijsinstellingen en werkgevers het Leerwerkakkoord Horeca en Toerisme. De ambitie is om tot en met 2024 meer dan 3000 mensen aan een baan te helpen in deze sector. Daarnaast worden bezoekers gestimuleerd meer gebruik te maken van openbaar vervoer in en naar de stad en wat vaker lopend of fietsend de stad te verkennen.
Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners, verantwoordelijk voor de citymarketing van Rotterdam: ''Als stad hebben we nog volop ruimte om te groeien. Deze visie toerisme biedt ons richting en kaders om samen met onze partners in de stad te sturen op de juiste groei van toerisme in Rotterdam.''
Lorem ipsum dolor sit amet