Een goede verhuurder zorgt ervoor dat de huurder een veilige en comfortabele woonomgeving heeft. Dit houdt in dat de verhuurder zich bewust is van zijn verantwoordelijkheid en zich houdt aan de wettelijke verplichtingen die bij het verhuren van een woning of pand horen. Bovendien is respectvol omgaan met huurders essentieel om een goede verhuurder te zijn, waarbij men rekening houdt met de behoeften en belangen van de huurder.
Om te waarborgen dat de eerder genoemde verhuurpraktijken worden gehandhaafd, is het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap voorgesteld. Op dinsdag 21 maart 2023 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap aangenomen. Volgens de uitleg van de Eerste Kamer zorgt dit wetsvoorstel ervoor dat gemeenten meer bevoegdheden hebben om huurders te beschermen tegen onrechtmatigheden bij het huren van woongelegenheden of accommodaties.
Wij willen u graag informeren over deze nieuwe vereisten bij het verhuren van woning(en). Indien u klant bent van Riva of voornemens bent gebruik te maken van onze dienstverlening, dan u kunt u ervanuit gaan dat wij (potentiële) huurders werven en selecteren conform de huidige wet- en regelgeving. Lees hieronder de 7 punten die van belang zijn voor goed verhuurderschap.
Voorkom discriminatie van potentiële huurders tijdens het selectieproces. Dit zijn een aantal stappen om discriminatie te kunnen waarborgen:
Het is niet meer toegestaan om mondelinge afspraken te maken tussen verhuurder en huurder. Werk altijd met een schriftelijke huurovereenkomst en zorg dat alle gemaakte afspraken hierin zijn opgenomen. Alleen deze overeenkomst is rechtsgeldig.
Er mag geen waarborgsom meer worden gevraagd die hoger is dan twee maanden huur. Ook moet deze waarborgsom binnen veertien dagen na het einde van de huurovereenkomst worden teruggestort. Dit is tenzij de huurder nog openstaande huur, energiekosten of servicekosten moet betalen. Dit is ook het geval wanneer de huurder schade heeft aangericht aan de woning. In al deze gevallen bent u verplicht de waarborgsom binnen dertig dagen na aftrek van de kosten terug te betalen. Hier zult u als verhuurder een kostenoverzicht bij moeten aanleveren.
Zorg ervoor dat de huurder op de hoogte is van de volgende zaken:
Bij het opstellen van een nieuwe huurovereenkomst, dient u deze informatie rechtstreeks in de huurovereenkomst op te nemen. In het geval van een bestaande huurovereenkomst, dient u uw huurder afzonderlijk over deze punten te informeren vóór 1 juli 2024. Zorg ervoor dat uw huurders u of uw tussenpersoon kunnen bereiken voor vragen of klachten van uw huurders. Breng uw huurders ook tijdig op de hoogte van eventuele veranderingen of reparaties aan de woning.
Volgens de nieuwe wet Goed Verhuurderschap is absoluut onacceptabel om de huurder op welke manier dan ook te intimideren. Voorbeelden van intimidatie zijn volgens deze wet het opleggen van oneerlijke kosten, het gebruik van verbaal geweld, zonder toestemming de huurwoning betreden, het lastigvallen van de huurder en dreigen met het beëindigen van de huurovereenkomst.
Zorg ervoor dat u zich strikt aan de wettelijke voorschriften houdt op het gebied van servicekosten. Dit houdt in dat u alleen de servicekosten in rekening brengt die wettelijk gezien verhaald kunnen worden op de huurder. Het is niet toegestaan om zomaar het servicekostenoverschot aan te passen en u moet jaarlijks een overzicht van de servicekosten verstrekken aan de huurder.
Als het goed is, hebben wij u inmiddels iets meer duidelijk kunnen maken over wat de wet Goed Verhuurderschap voor u als verhuurder inhoudt. Ook wij kunnen hierin iets voor u betekenen en dat heeft te maken met het soort pakket waar u als verhuurder voor kiest. Lees in deze blog over de mogelijkheden voor u als verhuurder en lees hoe wij alle punten uit de wet Goed Verhuurderschap voor u uit handen kunnen nemen.
Heeft u nog vragen over de wet Goed Verhuurderschap, of is er iets anders waar wij u mee kunnen helpen?
Neem contact met ons op door te mailen naar info@rivarentals.com.
Lorem ipsum dolor sit amet