Wanbetalers of huurders die niet vertrekken? Geen paniek!

Wanbetalers of huurders die niet vertrekken? Geen paniek!

In de wereld van vastgoedverhuur kan het voorkomen dat verhuurders geconfronteerd worden met uitdagingen zoals wanbetalers of huurders die niet van plan zijn te vertrekken na afloop van hun huurperiode. Maar geen paniek! In deze blog deelt Riva essentiële tips en strategieën om deze situaties effectief aan te pakken.

Leer hoe u als verhuurder kunt omgaan met dergelijke uitdagingen, en ontdek welke stappen u kunt nemen.
22/04/2024

Woningverhuur blijft uiterst lucratief 

Ondanks verschillende getroffen maatregelen omtrent woningverhuur, blijft het verhuren van woningen in de omgeving van Rotterdam uiterst lucratief. De vraag naar huurwoningen in onze stad blijft hoog, vooral in de midden- en hogere segmenten, vanwege de aantrekkelijke levensstijl en economische kansen die Rotterdam biedt. Dit maakt investeren in vastgoed in Rotterdam nog steeds een aantrekkelijke optie voor beleggers die op zoek zijn naar rendement. Het is dan ook niet voor niets dat Riva Rentals al meer dan 10 jaar actief als verhuurmakelaar in de Rotterdamse vastgoedmarkt. Gedurende deze periode zijn we uitgegroeid tot een van de grootste spelers in Rotterdam. Deze groei zet Riva graag door, door ons te richten op het leveren van hoogwaardige diensten en het implementeren van geavanceerde automatisering en digitalisering van onze processen en systemen. Deze automatisering zorgt ervoor dat onze vastgoedspecialisten meer persoonlijke aandacht kunnen geven aan onze klanten.  

Om die reden maken wij graag van de gelegenheid gebruik om u te informeren over eventuele situaties die zich kunnen voordoen met huurders, en wat u hierin kunt ondernemen. Onthoud dat het merendeel van de huurders betrouwbaar en eerlijk is, en dat problematische situaties slechts uitzonderingen zijn. 

De risico’s van woningverhuur 

Het verhuren van een woning kan de verhuurder een goed rendement opleveren. Echter, brengt iedere investering risico’s met zich mee. Wij willen u graag op de hoogte brengen van de meest voorkomende ondernemersrisico’s die woningverhuur met zich meebrengt.

Vanuit Riva doen we er alles aan om huurders te informeren over procedures, rechten en plichten. Echter, komt het weleens voor dat huurders weigeren te vertrekken. Dit kan een tal aan redenen hebben en helaas kan ook Riva maar van beperkte toegevoegde waarde zijn binnen het proces van uitzetten. Wij zijn alleen bevoegd om, in overleg met de verhuurder, het dossier bij de deurwaarder neer te leggen om huurachterstanden en een gedwongen vertrek te bewerkstelligen. Een uitzettingsprocedure kan veel tijd, energie en geld kosten en helaas kunnen in sommige gevallen niet alle kosten bij de huurder worden geclaimd. Denk hierbij aan huurders die niet voldoende financiële middelen hebben. Daarbij komt dat een uitzettingsprocedure veel tijd en energie in beslag kan nemen en helaas ligt het uiteindelijke besluit in handen van een rechter. De rechter beoordeelt de situatie, inclusief de inspanningen van Riva om vervangende woonruimte te vinden voor de huurders

Graag benadrukken wij dat het risico van dergelijke problemen in de nabije toekomst waarschijnlijk zal verminderen. De reden hiervan is de afschaffing van tijdelijke huurcontracten per 1 juli 2024. Deze nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat het, met uitzonderingen daar gelaten, niet meer mogelijk is om tijdelijke huurcontracten af te sluiten. Wilt u hier meer over weten? Lees alles over de afschaffing van tijdelijke huurcontracten in deze blog. 

Wat te doen bij wanbetalers? 

Bij het aangaan van een huurcontract gaat uw huurder akkoord met het betalen van een maandelijks huurbedrag. Hier gaat een uitgebreide selectieprocedure aan vooraf. Zo vragen wij bij Riva een hele stapel met documenten op bij een potentiële huurder. Denk hierbij aan documenten als salarisstroken, een identificatiebewijs en een arbeidsovereenkomst. Toch kan zelfs deze uitgebreide selectieprocedure nooit 100% zekerheid geven dat een huurder iedere maand netjes de afgesproken huur betaalt. Dit kan verschillende redenen hebben, variërend van financiële moeilijkheden tot onwil om te betalen. Het is begrijpelijk dat dit een bron van zorg en frustratie kan zijn. Als verhuurder heeft u echter rechten en opties om met deze situatie om te gaan en ervoor te zorgen dat uw belangen worden beschermd. 

In hoeverre Riva u kan helpen in het geval van wanbetalers, heeft te maken met het door u gekozen verhuurpakket. Bij de keuze voor bemiddeling heeft Riva na het vinden van de juiste huurder geen bemoeienis meer met het innen van huur. Dit ligt volledig bij de verhuurder en dus verwijzen wij u in dit geval door naar deze website. Bij de keuze voor verhuurmanagement is de situatie anders. In dat geval neemt Riva namelijk ook het financiële gedeelte van u over. De ontvangen huur wordt door Riva, onder aftrek van de gemaakte kosten ten behoeve van het verhuurde, overgemaakt op het rekeningnummer van de eigenaar. Bij het uitblijven van huurbetaling zullen wij in eerste instantie contact opnemen met de huurder en zullen wij de verhuurder hierover informeren. Onze finance afdeling zorgt ervoor dat de administratieve onderbouwing voldoende is, door het tijdig zenden van aanmaningen en sommaties. Indien deze papierwinkel helaas niet resulteert in huurbetaling, zal Riva in samenspraak met de verhuurder een deurwaarder inschakelen. Het doel hiervan is het bewerkstelligen van huurachterstanden en een gedwongen vertrek. Wij willen dit moment graag benutten om te benadrukken dat deze situatie zich kan voordoen bij het verhuren van uw woning. De kosten die hierbij gepaard kunnen gaan worden dan ook gezien als een vorm van het ondernemersrisico van woningverhuur. Helaas is dit de werkelijkheid waar wij als bedrijf en u als verhuurder mee te maken kunnen krijgen. Riva zal er alles aan doen om deze situatie te voorkomen, door te zorgen voor waterdichte huurcontracten en het selecteren van betrouwbare huurders. Helaas blijft Riva een tussenpersoon en kunnen ook wij er niet altijd voor zorgen dat situaties als deze worden voorkomen. Wij zullen bij aanvang het voortouw nemen en wij zullen altijd klaarstaan voor het beantwoorden van eventuele vragen 

Wanbetaler

Wat te doen bij huurders die de woning niet uitgaan? 

Helaas kan het ook voorkomen dat een huurder weigert te vertrekken nadat de huurperiode is verstreken en de opzegging tijdig is verstrekt. Dit is een situatie die tot onze spijt steeds vaker voorkomt. De druk op de woningmarkt blijft stijgen en het is voor sommige huurders lastig om nieuwe woonruimte te vinden. Het niet vertrekken van een huurder kan voor u als verhuurder een stressvolle en verontrustende situatie zijn. Heeft u gekozen voor een verhuurmanagementpakket? Dan staat Riva ook hier voor u klaar om u te ondersteunen en te begeleiden bij het omgaan met deze situatie. 

Zoals u waarschijnlijk weet, nemen wij de gehele check-out procedure voor u uit handen. Dit is bij keuze voor ons verhuurmanagementpakket. Dit houdt in dat wij als eerste op de hoogte zullen zijn van een huurder die weigert te vertrekken. Wij zullen allereerst het gesprek aangaan met de huurder, net als in het geval van wanbetaling. Riva is hierbij verplicht om andere woonruimte voor te stellen aan de huurder. Al dit contact wordt door ons vastgelegd en hier wordt een dossier van gemaakt. Mocht deze communicatie niet leiden tot de gewenste uitkomst, zullen wij u op de hoogte stellen van de situatie. Riva zal bij aanvang van dit proces de contactpersoon zijn voor beide partijen en u kunt voor vragen altijd bij ons terecht. Omdat wij te allen tijde willen voorkomen dat een situatie als deze zich voordoet, zorgen wij ervoor dat onze huurcontracten goed in elkaar zitten. Dit houdt in dat wij, en ook u, stevig in onze schoenen staan in gevallen als deze. Riva heeft ervaring met het omgaan met dergelijke situaties en dus kunnen wij u adviseren bij wat te doen in dergelijke situaties. Echter moeten wij ook hier benadrukken dat Riva als tussenpersoon fungeert bij woningverhuur. Riva kan en mag in een situatie als deze enkel het dossier aanleveren bij een deurwaarder. Net als bij een situatie met een wanbetaler, is het bij huurders die de woning niet uitgaan het geval dat de kosten van een uitzetting verhaald mogen worden op de huurder. Echter, kan het voorkomen dat een huurder niet de financiële middelen heeft en de kosten dus voor de verhuurder zullen zijn.   

Geen zorgen bij Riva 

Het is begrijpelijk dat u zich, in de rol van verhuurder, weleens zorgen maakt over situaties betreffende wanbetalers of huurders die weigeren te vertrekken. Bij Riva Rentals begrijpen we deze zorgen maar al te goed. Daarom doen wij er alles aan om dergelijke situaties te voorkomen. 

Ons ervaren team staat altijd voor u klaar om u te ondersteunen bij eventuele uitdagingen die zich voordoen bij het geval van woningverhuur. Of het nu gaat om het vinden van betrouwbare huurders, het opstellen van waterdichte huurovereenkomsten, of het omgaan met lastige situaties, wij zijn er om u te begeleiden en te ondersteunen. Mochten situaties als deze zich toch voordoen, zullen wij u tijdig op de hoogte stellen en uw vragen beantwoorden.  

Contact 

Heeft u nog vragen over wat te doen bij dergelijke uitdagingen als verhuurder, of is er iets anders waar wij u mee kunnen helpen?  

Neem contact met ons op door te mailen naar info@rivarentals.com. 

Haal meer uit uw vastgoed
met de noº1 verhuurmakelaar
in de regio Rotterdam